Brzdy sú jednou z najdôležitejších súčastí automobilu a bezpečnosť účasti v cestnej premávke je úplne závislá na ich dobrom stave. Brzdy sú zhotovené z húževnatého materiálu, ale aj ten sa v dôsledku trenia skôr či neskôr opotrebuje až do tej miery, kedy už nedokáže zaistiť správnu funkciu bŕzd.

 

Kedy je správny čas na výmenu bŕzd?

Ako všetko ostatné, aj brzdový systém a najmä brzdové doštičky podliehajú mechanickému opotrebovaniu v dôsledku jeho používania. Našťastie existuje niekoľko spôsobov, ako včas zistiť, že sú brzdy na hranici svojej životnosti:

  • U novších vozidiel vodiča upozorní kontrolka na palubnej doske.
  • Opotrebenie bude indikovať aj pištivý zvuk, ktorý vzniká trením kontrolného pliešku o kotúč.
  • Stav brzdových doštičiek je možné skontrolovať pohľadom cez koleso automobilu.

Kontrolu bŕzd rozhodne nepodceňujte – vo chvíli, keď budete mať s funkciou brzdového systému problém, je nevyhnutné ho čo najskôr vyriešiť. Nedostatočne fungujúce brzdy extrémne zvyšujú riziko vzniku dopravnej nehody.

Výmena bŕzd je komplexný proces

Brzdové doštičky nie sú jediným komponentom, ktorý sa s používaním brzdového systému opotrebováva – trením brzdových doštičiek sa zužuje aj kotúč. Pri výmene brzdových doštičiek je teda nutné skontrolovať aj stav kotúča. Ten môže byť na hranici svojej minimálnej hrúbky a navyše v sebe môže mať vydreté drážky – tie spôsobia rýchlejšie opotrebenie novej brzdovej doštičky. Výmena bŕzd teda nie je len o brzdových doštičkách. V niektorých prípadoch je nutné vymeniť rovno aj celý kotúč, aby bola zachovaná správna funkčnosť brzdového systému a zároveň predĺžená aj životnosť samotných doštičiek. Pri výmene starej brzdovej doštičky za novú je tiež potrebné zatlačiť piesty v brzdovom strmeni, aby sa doň nová a neopotrebovaná brzdová doštička zmestila. Brzdové strmene a čapy je dobré očistiť.

Výmena brzdových doštičiek a kotúča za nové kusy stále nemusí byť dostatočná. Problém môže byť aj s nábojom, na ktorý sa kotúč nasadzuje. Pokiaľ sa totiž náboj počas otáčania vychyľuje viac, než je predpísané výrobcom, môže byť problém s ložiskom kolesa. Pre to, aby bola výmena bŕzd úspešná, je teda potrebné urobiť viac krokov, než len vymeniť brzdové doštičky. Počítajte tiež s tým, že pokiaľ sa do výmeny pustíte na vlastnú päsť, hodí sa Vám k tomu sada na výmenu bŕzd, ktorá bude obsahovať užitočné nástroje.

  • Je potrebné skontrolovať dostatočnú hrúbku kotúča.
  • Výchylka náboja, na ktorý sa kotúč nasadzuje, musí byť v limite predpísanom výrobcom.
  • Je potrebné porovnať piesty brzdového strmeňa.
  • Brzdový strmeň je potrebné vyčistiť.
  • Čapy je taktiež potrebné vyčistiť a ošetriť olejom.

Predposledným krokom celého procesu je opätovná montáž všetkých častí. Ešte pred spustením kolies na zem je dobré zošliapnuť brzdový pedál – vďaka tomu zrovnané piestiky brzdového strmeňa dôjdu k brzdovej doštičke. Na záver je potrebné výmenu bŕzd „stvrdiť“ – je potrebné vykonať opatrnú testovaciu jazdu na zistenie, či všetko funguje správne a počítať so zajatím bŕzd (približne 100 km), aby si všetko sedlo.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

This field is required.

This field is required.